Пациентското включване в оценката на здравните технологии е реална необходимост, призната от всички страни в Европейския съюз (ЕС). Големият проблем е как да бъдат обучени пациентите, за да участват пълноценно в този процес и как да се гарантира, че те не са в конфликт на интереси. Това стана ясно вчера по време на дискусиите в рамките на първия работен ден на Шестия национален конгрес на пациентските организации. Само 3 страни в ЕС имат ясно изграден модел на участие на пациентите в националната структура за оценка на здравните технологии. Най-рано и най-точно тази дейност е регламентирана в Швеция, обясни д-р Станимир Хасърджиев, председател на Националната пациентска организация (НПО).
Той разказа, че наскоро в Рим е проведен форум на Международната организация по оценка на здравните технологии (HTAI), в който е проведена сесия за пациентското включване.
„Българската Национална пациентска организация беше сред инициаторите на този дневен ред, главно защото темата е наболяла в цяла Европа, а обща визия все още липсва“, обясни той.
По думите му важността на това обсъждане произтича и от факта, че в HTAI оценяват високо такъв диалог, защото в него участват пълноправно представители на двете заинтересовани страни – научната общност и пациентската общност.
„Работихме над създаването на консенсус, който да отразява актуалната ситуация, да се основава на добрите практики и да предоставя общовалидни препоръки. Подобни обсъждания с колеги сме провеждали в рамките на темата за достъпа до здравни услуги и на ниво Балкански регион. Имаме и опит, макар и неголям, с включването на наши пациенти в работата на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти“, допълни Хасърджиев.
НПО ще предприеме необходимите стъпки, за да бъде нормативно регламентирано участието на пациенти в процеса на оценката на здравните технологии. Вече са водени разговори по темата с институциите и се очаква в близко време да се стигне до единно становище и общо решение, обясни д-р Станимир Хасърджиев.
Невена ПОПОВА