Днес, 4 май, отбелязваме Европейския ден за правата на пациентите. За първи път той е честван през 2007 г. в Брюксел. Пет години по-рано обаче мрежата от неправителстевени организации Active Citizenship Network (ACN) приема Европейска харта за правата на пациентите. Според записаното в нея, правата ни на пациенти са:
1. Право на превенция
Всеки има право на подходящи услуги, които да го предпазят от заболяване.
2. Право на достъп
Всеки има право на достъпни здравни услуги в съответствие със своите потребности. Достъпът до тях трябва да е равнопоставен, без каквато и да е дискриминация от гледна точка на финансиране, местоживеене, вид на заболяването, време.
3. Право на информация
Всеки има право на достъп до изчерпателна информация във връзка с неговото здравословно състояние, медицинските услуги и начина на тяхното прилагане, както и относно постиженията на научно-изследователския прогрес.
4. Право на съгласие
Всеки има право на достъп до изчерпателна информация, която да му позволи да участва активно във вземането на решения за неговото здраве; тази информация се предоставчя при всяка процедура и лечение, включително и при участие в научни изследвания.
5. Право на свободен избор
Всеки има право на свободен избор между различни лечения и изпълнители на медицинска помощ, направен на базата на адекватна информация за тях.
6. Право на тайна и конфиденциалност
Всеки има право на конфиденциалност по отношение на неговата лична здравна информация, включително за неговото здравословно състояние и за възможните диагностични или терапевтични процедури, както и на защита на личната му тайна по време на диагностиката и медицинското лечение.
7. Право на уважение към времето на пациента
Всеки има право да получи необходимото му лечение своевременно и в рамките на предварително установен срок. Това право е приложимо на всеки отделен етап на лечение.
8. Право на спазване на стандартите за качество
Всеки има право на достъп до висококачествени здравни услуги на основата на определяне и спазване на прецизни стандарти.
9. Право на безопасност
Всеки има право на защита от вреди, породени от лоши здравни услуги, медицинска небрежност и грешки, както и право на достъп до здравни услуги и лечение, покриващи изискванията за висок стандарт на безопасност.
10. Право на иновации
Всеки има право на достъп до иновационни процедури за диагностика и лечение в съответствие с международните стандарти, независимо от икономическите или финансови съображения.
11. Право на избягване на ненужно страдание и болка
Всеки има право да избягва страданието и болката, доколкото е възможно, във всяка фаза на заболяването си.
12. Право на индивидуално лечение
Всеки има право на диагностични или терапевтични програми за лечение, пригодени колкото е възможно повече към неговите лични потребности.
13. Право на жалване
В случай на понесени вреди всеки има право да подаде жалба и да получи отговор или друга обратна информация.
14. Право на обезщетение
Всеки има право на адекватно обезщетение в разумен срок в случай на понесена физическа, морална или психологическа вреда, причинени от здравни услуги и лечение.
Днес тези принципи са залегнали в политиките на повечето европейски държави.