Още статии
по темата
С кратко съобщение на телефона (SMS) всеки пациент ще може да разбира как са го лекували в болницата и каква сума е заплатила Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за целта. Информацията ще бъде достъпна през мобилно приложение, което ще се сваля безплатно от интернет страницата на НЗОК и ще бъде активно веднага след като лечебните заведения започнат да прилагат системата за пръстова автентификация.
Услугата се въвежда, за да могат здравноосигурените лица сами да упражняват контрол върху здравните заведения. По този начин веднага ще разбират дали болниците не са отчели дейности, които не са извършили, или пък са ги лекували от заболяване, което нямат.
Друга форма на контрол ще бъде правото да откажат пръстова автентификация при изписване от болница, ако не са доволни от лечението. Пациентите ще бъдат длъжни да се регистрират с биометрични данни при постъпването, но ще могат да си тръгнат без да се "чекират" на изхода. Така лечебните заведения няма да могат да оформят медицинската документация и да отчетат извършените дейности, а за касата ще бъде сигнал, че в работата на конкретната болница има някакъв проблем.
"В случаите, когато едно лице откаже да предостави пръста си при изписването, се извършва т. нар. служебна дехоспитализация. Лечебното заведение ни уведомява, че пациентът си е тръгнал по собствено желание, след което здравната каса назначава проверка. Болницата трябва да докаже с документи, че е извършила вписаните в пътеката медицински дейности, а служителите на касата преценяват дали има нарушение. Чак след това се плаща", уточни Гергана Ненчовска от дирекция "Информационни процеси и сигурност на информацията" в здравната каса.
Новите мерки би трябвало да направят лечебните заведения по-отговорни, а броят на злоупотребите с клинични пътеки и медицинска документация да изчезнат, убедено е ръководството на публичния фонд.