Още статии
по темата
Предстои да се създаде общ орган, който да договаря с фармацевтичните компании цените на лекарствата от името на 10 държави от Централна и Югоизточна Европа. Това става ясно от интервю на министърът на здравеопазването д-р Петър Москов в нешния брой на в. „24 часа“.
В края на миналата седмица в Букурещ се проведе втората среща на министрите на здравеопазването и представители на правителствата на България, Хърватия, Латвия, Македония , Молдова, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия и Словения и на Европейската комисия. Целта й бе да се провеждат съвместни политики за осигуряването на адекватен достъп до лекарства на устойчиви и достъпни цени. Първата таква среща се проведе в началото на месец юни в София.
Идеята на споразумението е да има общ орган, който, преди навлизането в специфичните за всяка държава процедури, да провежда преговорен процес с фармацевтичната индустрия за постигане на определени условия. Тези условия ще важат за цялата територия на споразумението.
„Държавите от първата среща декларираха решението си да изработят съвместни механизми, които да гарантират по-добър достъп на гражданите до модерни и ефективни лекарства. Втората цел е да успеем да създадем съвместни механизми за устойчивост на разходите на нашите публични фондове, чрез които се купуват лекарства“, казва Москов пред изданието.
В момента страните работят по изготвянето на споразумение, което да формира параметрите, начините и органите за съвместните действия на включените държави за преговори с индустрията при навлизането на нови медикаменти. Очакванията са на третата среща през септември във Варшава този процес да бъде финализиран и до края на годината споразумението да бъде прието като международен законодателен акт във всички страни, които ще подпишат. Целта е от 2017 г.договорените механизми да заработят.
Министърът подчертава, че смисълът на работата по споразумението не е да се променят националните законодателства по лекарствената политика или начина на провеждане на процедурите. Напротив, ще се запази самостоятелността на страните в начина, по който навлизат лекарствата във всяка от тях.
„Идеята на споразумението е да има общ орган, който преди навлизането в специфичните за всяка държава процедури да провежда преговорен процес с фармацевтичната индустрия за постигане на определени условия. Тези условия ще важат за цялата територия на споразумението. Логиката е проста: сегашният начин на формиране на цените на лекарствата в ЕС се оказва парадоксално несправедлив към страни като България, Румъния, прибалтийските - с много по-малък БВП. Оттук и по-малките възможности за финансиране чрез публичните фондове на скъпи и иновативни медикаменти. Това води до неравнопоставеност за животоспасяваща терапия между българския и румънския от една страна, и германския или френския пациент, от друга. За нас това е недопустимо и чрез този общ орган търсим договаряне на допълнителни отстъпки за страните от споразумението. 100 евро за българската здравна каса или за латвийския фонд е една сума, за германските фондове е друга сума. Не пипаме референтните цени и нямаме претенции към цялостния механизъм на рефериране на лекарствата, приет в ЕС“, коментира Москов.
На този етап се обсъжда споразумението да обхване 3 основни групи медикаменти - онкологични лекарства, за редки болести и най-общо скъпоструващи лекарства и нови молекули. Водят се разговори за включването и на ваксините.
Позицията на България по споразумението е да се отива на общи преговори с компаниите, когато предприемат действия за включване на даден медикамент в позитивните листи на повече от една държава и ако тези страни изразят готовност да го включат.
„Това означава гаранции и за производителите, дава предвидимост. Предполага дори улеснение, ако индустрията не го приема като агресивен ход. Целта е с наличните ни средства да купуваме повече лекарства, да увеличим достъпа на пациентите до спасителна терапия“, каза министърът.