Новини - България

ВАС отмени наредбата за удовлетвореността на пациентите
Прочетена: 909 пъти

Наредба №10 "За проучване на удовлетвореността на пациентите от медицински дейности, закупувани от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК)", е отменена с решение на Върховния административен съд (ВАС), съобщиха от Центъра за защита правата в здравеопазването (ЦЗПЗ). Организацията, заедно със сдруженията на частните болници и общопрактикуващите лекари, е жалбоподател по делото, започнало в началото на годината.

 

Съдът установява, че наредбата е издадена без мотиви и финансова обосновка и в противоречие с императивни норми на Закона за здравното осигуряване и Закона за нормативните актове, уточняват от ЦЗПЗ.

"Наредбата не съответства на целта на закона, прокламирана с чл. 59. В този си вид наредбата не може да служи за обективна оценка на дейността на лечебните заведения. Изискването на закона, при издаването на нормативен акт да се изготвят мотиви, доклад, финансова оценка, да се посочат цели и очаквани резултати не е самоцелно, а с цел да се осигури прозрачност и предвидимост за въздействието на нормативните актове върху гражданите и организациите. Издадената от министъра на здравеопазването наредба няма мотиви, съгласно изискванията на закона", гласи решението на Върховния административен съд.

С наредбата се даваше право на социологически агенции да извършват телефонна анкета сред пациенти, чиито лични данни се предоставят от НЗОК, по въпроси, свързани с проведеното им лечение и удовлетвореността им от него. Това създава риск от разпространяване на здравна информация, която по закон е служебна тайна, коментират жалбоподателите.


Съдът отменя цялата наредба, но решението може да се обжалва пред петчленен състав на ВАС в 14 дневен срок.





Коментари

април 2024

ПВСЧПСН
     

Събития

Няма събития