Още статии
по темата
В Световния ден за борба с рака – 4 февруари, АстраЗенека България започва информационна кампания „Ново нормално, същият рак“. Тя е част от глобалната инициатива на компанията „New Normal, Same Cancer” и е провокирана от забавянето или отлагането на диагностиката и лечението на онкологичните заболявания в световен мащаб вследствие на пандемията от COVID-19.
Данните показват, че през 2020-та новодиагностицираните случаи на рак в световен мащаб са намалели с 40% и е вероятно тенденцията да се влоши вследствие на продължаващата пандемия. Тази равносметка звучи още по-притеснително на фона на доклад на Световната здравна организация (СЗО) от началото 2020 г., в който се посочва, че до 2040 г. случаите на рак ще нараснат с 81% в страните с ниски и средни доходи, поради липса на инвестиции в профилактика и грижи. В световен мащаб увеличението може да е 60%, ако не се вземат мерки навреме. Според СЗО най-малко 7 млн. души могат да бъдат спасени през следващото десетилетие, ако държавите от цял свят обединят усилия в превенцията и контрола на онкологичните заболявания.
Ето защо „Ново нормално, същият рак“ има за цел да насърчи пациентите, диагностицирани с онкологично заболяване, да възобновят лечението си, ако е било временно прекъснато поради страх от заразяване с коронавирус, а хората с вероятни симптоми на рак или тези, които са пропуснали профилактичните си прегледи - да не чакат и да се консултират с лекар, при спазване на всички превантивни мерки за предпазване от COVID-19.
Кампанията в България се провежда в партньорство с Българското онкологично научно дружество (БОНД), Българска асоциация по медицинска онкология (БАМО), Клуб „Млад онколог“, Национална пациентска организация (НПО), Фондация „Една от 8“ и Фондация „Победи рака”. Всички партньори в инициативата имат ясен призив към обществото: „Не чакай. Свържи се с лекар. Прегледай се.“. Според тях, тези действия са от решаващо значение, защото докато светът се адаптира към новото нормално, заплахата от рак остава същата и продължава да е глобално предизвикателство.
Инициативата за повишаване на осведомеността за раковите заболявания у нас ще се проведе през официалните канали на АстраЗенека България в социалните мрежи – Facebook страниците „Животът те обича“, „Сърцето помни“ и „Диабет.бг“, както и Linkedin страницата на компанията.