Новини - България

Социолози: Само 51% от българите са оптимисти за новия здравен модел
Прочетена: 156 пъти

Пет са проблемните характеристики на сегашния здравноосигурителен модел. 75% от анкетираните в голямо национално представително социалогическо проучване смятат, че липсва добро качество на здравеопазването и равен достъп, както и че липсва стимул хората да се осигуряват върху реалните си доходи. 76% смятат, че няма равен достъп на всички граждани до качествено здравеопазване. 62% са категорични, че здравната система не осигурява достойни доходи на медицинските специалисти, а 69% - че тя не е солидарна. Тези данни бяха изнесени днес по време на кръглата маса за бъдещето на здравеопазването у нас. Според социолозите обаче едва 51% от анкетираните са оптимисти за новия модел на здравната система и само 6% са склонни лично да внасят по-голяма сума от здравната си вноска, въпреки че огромната част от хората сега реално плащат много повече.

 

"Този оптимизъм е твърде крехък, но въпреки това той трябва да се използва, защото все пак дава някакъв кредит на доверие", каза Боряна Димитрова от "Алфа Рисърч", социологическата агенция, провела изследването. Един от основните изводи в него е, че е скъсана връзката между резултат, достъп, икономически стимули и солидарност, показват още данните от изследването.  

  

Хората вече настояват за съвременни болници, апаратура, лекарства и лечение, които изискват значителен финансов ресурс. В отговорите си анкетираните подчертава необходимостта от стандарти и по-рационално използване на медицинските услуги при по-добър контрол. 

 

Пациентите дофинансират здравната система с над 2 млрд. лв, сочат още данните на „Алфа Рисърч“. Около 30% е прякото финансиране. Въпреки огромните суми за преки плащания, едва 35% знаят върху каква сума се осигуряват, а само 21% знаят колко точно отделят месечно за здравеопазване. Едва 7% пък са проявили активност и са проверили здравното си досие. Изводът на социолозите е, че липсва икономическа заинтересованост у хората да търсят информация в него и да се уверят, че действително ползват здравни услуги, за които пращат осигуровките си.  81% настояват за силен контрол и са склонни да приемат допълнителни фондове, участие на пациентите при заплащане от здравната каса, втора здравна застраховка, но само при гарантирано премахване на доплащането.

 

Изводът от изследването е, че предпочитаният здравен модел за българите трябва да постигне баланс между качество и достъпност – с повече профилактика, равен достъп до специалисти и навременна спешна помощ.

 

Невена ПОПОВА





Коментари

март 2024

ПВСЧПСН
    

Събития

Няма събития