Кампания за насърчаване на раждаемостта предизвика остра реакция в Италия. Раждаемостта в страната е най-ниската в целия Европейски съюз. Поради тази причина здравното министерство там обяви 22 септември за Ден на плодовитостта и поде кампания срещу ниската раждаемост.
В началото на септември първите призиви на кампанията в листовките, клиповете и съобщенията в социалните мрежи, породиха остри критики, предава Франс прес.
"Размърдай се, не чакай щъркела!“, гласеше един от слоганите. "Красотата няма възраст, но плодовитостта има!", се казваше в друг призив, илюстриран с образа на млада жена, държаща пясъчен часовник и навеждащ на мисълта, че жените могат да се сърдят само на себе си, ако не успеят да родят деца.
Преди две седмици кампанията бе обявена за сексистка и властите трябваше да внесат промени в нея. По повод Деня на плодовитостта министерството на здравеопазването разпространи нови листовки с нови призиви, но отново трябваше да ги изтегли след обвинения в расизъм.
В новите листовки се говори за добри и лоши навици, за които се предполага, че могат да повлияят на плодовитостта. Добрите навици са илюстрирани от две двойки руси бели хора, които стоят на плажа и се усмихват. Лошите навици са илюстрирани от група мургави младежи, които, както изглежда, се дрогират.
Италианските власти обявиха, че е започнало вътрешно разследване и е уволнен директорът по комуникациите на здравното ведомство.
В медиите и социалните мрежи по повод Деня на плодовитостта много хора припомниха, че има и социални и икономически пречки пред раждаемостта, като високия ръст на безработицата, по-специално при младите, ограничения брой на детските ясли, проблемите с отпуските по майчинство и др.