Още статии
по темата
Тази година в България за пръв път бе отбелязана Европейската седмица на биотехнологиите. Тя се реализира по инициатива на AMGEN България – представителство на най-голямата биотехнологична компания в света. Фокусът на инициативата бе насочен към децата. Затова и по-голямата част от активностите се проведоха в Детския научен център „Музейко“, където молекулярният биолог Илиян Михайлов въведе малчуганите в света на науката по любопитен начин.
Какво представляват биотехнологиите и какво е тяхното място в ежедневието ни? Ето как отговори пред Redmedia Илиян Манойлов.
Г-н Манойлов, как най-популярно бихте обяснил какво представляват биотехнологиите?
- Според това, което ни учиха в университета, биотехнологиите ни позволяват да използваме живи организми, цели системи от тях или производни на жизнената им дейност, за да създадем или променим с определена цел продукти или процеси.
Ако трябва да го кажа по-просто – чрез биотехнологиите използваме живи организми, за да улесним ежедневието си, без да навредим на околната среда, разбира се.
В Европейската седмица на биотехнологиите вие водихте ДНК работилница в "Музейко" - на какво учихте децата?
- Обичам да питам децата: “Защо слонът има хобот и опашка?“. Най-рационалният отговор, който съм получавал е: „За да не започва току така, и да не завършва току тъй.“ Същото важи и за ДНК. Защо има ДНК? Ами...ДНК е всичко. Без ДНК няма нас. Няма начало, няма край. На това се опитахме да научим децата.
По-конкретно - в рамките на работилницата обяснихме на децата основните въпроси, които си задава всеки за ДНК, когато започне да учи за тази молекула:
- Защо се намира в специално обособено място в клетката?
- Как се образуват хромозомите?
- Защо ДНК има 2 вериги?
- Какво и как всъщност „работи“ ДНК?
Накрая всички деца изолираха ДНК от самите себе си. За нас беше важно да разберат, че ДНК при всички изглежда по един и същи начин и, че няма значение дали си растение, човек, висок, нисък, момиче, момче – ДНК в епруветка изглежда еднакво. Това, всъщност, е доказателство, че ако едно нещо в природата работи, то може да бъде използвано на различни нива.
Като логично продължение на работилница „ДНК“ дойдоха и другите 2 активности, които реализирахме в хода на седмицата на биотехнологията. В рамките на работилница „Клетката“ се видяхме с много училищни групи и говорихме за различни видове клетки, как работят и как можем да използваме работата им, за да направим дните си по-лесни. Научната драматизация посветена на имунната система, която разказахме на по-малките ни посетители, ги запозна с клетките, отговорни за поддържането на здравето ни и за това колко е важно да се храним правилно, да се ваксинираме и как да укрепим имунната ни система.
Как децата възприеха тази иначе сложна материя на биотехнологиите?
- Биотехнологиите, като повечето науки са сложни не само за децата. Родителите, които бяха с нас също подходиха с недоверие. Смея да твърдя, че с колегите се постарахме да обясним по най-разбираемия начин всичко. Въпросите, които и деца и родители задаваха в края на работилниците, за мен, са белег на събуден интерес. А той няма как да бъде наличен, без да има поне малко разбиране.
Какво е мястото на биотехнологиите в ежедневието ни?
- Биотехнологии има навсякъде около нас. Те, обаче, се менят с годините. В първите моменти на зараждане на човешката цивилизация, опитомяването на животни и култивирането на диви растения е било биотехнологията. Кръстосването между различни видове и подвидове, с цел повишаване на реколтата и подобряването на вкуса е било с променлив резултат – има големи успехи като плодове, които се развалят по-бавно и не толкова големи победи като ряпозелето с корен от зеле и листа на ряпа. Умереното наторяване, също е допринесло за повишаването на добивите. В голямата си част то е биотехнологичен процес.
Днес биотехнологиите са навсякъде около нас. Най-типичен пример е здравеопазването – производство на ваксини и лекарства. Биотехнологиите са в основата на напредъка на медицината - производството на инсулин днес, става благодарение на биотехнологичен процес.
Избройте ни 3 биотехнологични процеса, с които се сблъскваме всеки ден.
Без да се замисля ще кажа производство на антибиотици, производство на кисело мляко и производство на биогорива и преработване на отпадъци. Струва ми се редно, с оглед на сезона, да споменем и ферментацията, вследствие на която се получава кисело зеле.
Избройте 3 хранителни/питейни популярни продукта, които се произвеждат в резултат на биотехнологичен процес.
Бира, кисело мляко, плодове и зеленчуци...да кажем царевица, но няма да сбъркаме, ако назовем повечето от тях.