Новини - България

Експерти: Заспиването зад волана у нас е напълно пренебрегнато като причина за пътни инциденти
Прочетена: 76 пъти
Снимка: Pixabay.com

Повече от 200 000 мъже и над 150 000 жени в България страдат от обструктивна сънна апнея, едно от най-често срещаните разстройства на съня. То е свързано и с т. нар. феномен на дремливото шофиране, което, по данни на Американското торакално общество е причина за 20% от пътно-транспортните произшествия (ПТП) по монотонни пътища. Тези данни бяха представени на пресконференция, посветена на Световния ден на съня, който се отбелязва утре - 16 март.

 

Обструктивната сънна апнея повишава риска от ПТП между 2 и 5 пъти. По данни на Дирекция "Пътна полиция" за последните 8 години у нас има 230% увеличение на ПТП на магистрала, вследствие заспиване от монотоността на пътя. Увеличението на ПТП по общинските пътища пък е 36%“, каза Пенка Георгиева, председател на Пациентски организации „Заедно с теб“.

 

Според доц. Кирил Терзийски от Българското дружество по сомнология у нас този проблем е силно подценен.

 

„Според нашата пътна полиция има само две причини за катастрофите у нас - превишената или несъобразена скорост. Заспиването зад волана се неглижира напълно. В САЩ и Европа от 10% до 30% от пътните инциденти са свързани с дремливо шофиране, но у нас то не присъства изобщо в официалните статистики“, каза доц. Терзийски.

 

От декември 2015 г. в Европа се прилага Директива на Европейския съюз, която задължава кандидат-шофьорите да бъдат изследвани за тази болест, станя ясно още на пресконференцията днес.

 

„10 европейски страни са включили обструктивната сънна апнея в списъка на  заболяванията, които ограничават способността за шофиране. При задължителното изследване, ако се открие заболяването, се отнема шофьорската книжка. Лекарят трябва да издаде удостоверение, че пациентът се лекува и чак след това може да му се върне книжката. Сертификатът важи от 6 месеца до 3 години. В България е забранено издаването на шофьорска книжка на хора, страдащи от обструктивна сънна апнея, но никой не е правил изследване по задължение“, оябсни д-р Петър Чипев, от  Българското дружество по сомнология, който е ръководител на Работната група „Нарушения на дишането по време на сън” на Фондация „InSpiro“.

 

Според доц. Терзийски проблемът у нас е заложен в това, че изследването струва между 100 и 300 лева, но не се заплаща от Здравната каса, въпреки че навсякъде в Европа е безплатно за пациентите.

 

„Липсата на реимбурсация за тези пациенти е срамен и позорен. Сумата е висока, но се заплаща еднократно и се отнася за много дълъг период от време“, каза той.

 

На пресконференцията Пенка Георгиева обяви, че заедно с Националното сдружение на общинските болници (СОББ) от 22 март стартира национална инициатива "Месец на безплатни здравни и юридически консултации на пострадалите от пътно-транспортни произшествия".

 

Невена ПОПОВА





Коментари

април 2024

ПВСЧПСН
     

Събития

Няма събития