Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България (НСОПЛБ) излезе със становище относно приложимостта на Наредба 18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. Становището им е изпратено до министър-председателя, министъра на финансите, министъра на здравеопазването, председателя на парламентарната комисия по здравеопазването и членовете на комисията, омбудсмана, изпълнителния директорна Националната агенция по приходите, управителя на НЗОК и председателя на Български лекарски съюз.
Публикуваме пълния текст на становището на джипитата:
Уважаеми дами и господа,
НСОПЛБ оценява положително инициативата на НАП и МФ за ограничаване на сивата икономика иувеличаване на бюджетните приходи чрез подобряване на възможностите за фискален контрол.
От друга страна, считаме че разпоредбите на Наредба Н-18 многократно превишават целите на фискалния контрол и в системата на здравеопазването могат да засегнат здравето, правата и интересите на българските граждани, гарантирани им от европейското и българското законодателство.
В тази връзка изразяваме нашето безпокойство за поставянето под един знаменател на чисто търговските обекти и лечебните заведения, в частност тези за първична извънболнична медицинска помощ (ПИМП).
Интерпретацията на медицинския софтуер като СУПТО, извършена от НАП на среща с представители на УС на БЛС на 4 март 2019 г., считаме за неправилна.
Медицинският софтуер се използва за формиране на здравно досие (запис), което съдържа подробна и всеобхватна информация за здравното състояние на човека. Кога и какви медицински услуги е ползвал (преглед, пролежаване в болници, резултати от изследвания, ползвано лечение, причина за смърт и др.).
За нас е неприемливо, здравното досие да бъде приравнявано със складова наличност или друг софтуер за управление на търговски процеси, както и лекарските ни кабинети да бъдат приравнявани на търговски обекти.
Основните ни мотиви са следните:
Защита на лекарската тайна и чувствителна здравна информация
- Третирането на медицинския софтуер като СУПТО по смисъла на ЗДДС и Наредба-18 ще доведе до следните несъвместими с лекарската дейност последствия:
- Нарушават се лекарската тайна, както и изискванията за достъп, обработка и съхранениена„чувствителнаинформация“съгласноРегламент2016/679за защита на личните данни (GDPR) и българския ЗЗЛД.
- Разширява се кръгът от хора и институции, извън медицинските специалисти и пациентите, които ще имат информация за здравната история на българските граждани.
- Здравеопазването е част от националната сигурност на България. Разширяването на кръга лица с достъп до чувствителна здравна информация, особено такава, отнасящаседопубличнииобществениличности,държавнислужители,аи всички нас, създава риск и за националната ни сигурност и в частност социалната стабилност в обществото.
Категорични сме, че за НАП не е необходимо да има достъп до чувствителна здравна информация, за да може да осъществява функциите си по фискален контрол, особено при липса на законово уредени гаранции, отговорност и процедури за сигурността на тази информация, а и за защита правата на пациентите.
Невъзможност за предоставяне на медицински услуги и лечение, поради технически неизправности, свързани със СУПТО или фискалните устройства
При третирането му като СУПТО, спрямо медицинския софтуер ще се прилагат всички разпоредби на Наредба Н-18, включително и за блокиране на приравнения със СУПТО медицински софтуер.
Блокирането на СУПТО в един търговски обект защитава интересите на фиска, но по никакъв начин не застрашава здравето на гражданите, докато блокирането на медицинския софтуер блокира дейността по всяка една грижа за здравето и живота на хората.
Към датата на това становище, няма създаден работещ механизъм за използване на лекарския софтуер в авариен режим. Това би довело до невъзможност за предоставянето на медицинска помощ и навременно лечение на българското население, особено на места, които са трудно достъпни, или в случаите когато един лекар обслужва повече от едно населено място.
Несъвместимост на СУПТО с медицинския софтуер
Наредба Н-18 не взема предвид спецификите на организацията и софтуерното осигуряване на медицинските дейности:
- Изискванията на Наредба № 18 са неприложими спрямо груповите практики на лекари с едно фискално устройство, независимо от ползвания софтуер.
- Изискванията за Наредбата са неприложими и спрямо индивидуални практики с еднофискалноустройство,прикоитоединисъщимедицинскисофтуер, предназначен за практиката,се ползва от повече от един лекар.
- Прилагането на Наредба Н-18 ще доведе и до невъзможност за заместване на лекари поради изискванията за използване на конкретно СУПТО сконкретно фискално устройство в конкретен търговски обект.
Нашата позиция
Считаме, че медицинският софтуер не следва да се третира като СУПТО и спрямо него да се прилагат изискванията на Наредба № 18 в сегашните им вид и формулировка.
В случай, че изложените по-горе проблеми, произтичащи от прилагането на Наредба № 18 спрямо медицинската дейност, не бъдат взети предвид, Националната aгенция за приходите и Министерство на финансите следва да поемат цялата отговорност за всички неблагоприятни последствия за българските граждани.
За УС и НС на НСОПЛБ:
Доц. д-р Любомир Киров, дм
(Председател на НСОПЛБ)