Новини - България

Д-р Красимира Чемишанска: Генетичното тестуване, таргетните и генните терапии са бъдещето на медицината
Снимка: Redmedia.bg

"Биологията и природните науки ще променят света."

Това каза по време на WEBIT HEALTH SUMMIT днес изпълнителният директор за България на водещата американска биотехнологична компания АMGEN д-р Красимира Чемишанска. По нейните думи напредъкът в тези науки е допринесъл неимоверно за по-добрия и по-дълъг живот на съвремения човек, а процесът на възходящо развитие в тези области може да бъде определен  като една парабола, устремена в посока нагоре.

"Няколко са откритията в биологията, които драматично промениха нейното бъдеще. ДНК-структурата е първото от тях, следват откриването на човешкия геном и създаването на първото моноклонално антитяло. Тези събития отпреди 50 години белязаха началото на бурното развитие на тази наука, която в крайна сметка доведе до революционен скок. Малко по-късно навлезе и генетичното секвениране. Това промени картината и преспективата в лечението на такива сложни заболявания като рака, например", каза д-р Чемишанска.

Тя цитира данни от статистиката, според които всяка година в света от рак заболяват 14 милиона души, а 8 млн. намират смъртта си поради това заболяване. Старите  лекарства, прилагани като химиотерапия при злокачествените заболявания обаче убиват не само раковите клетки, но и здравите, припомни д-р Чемишанска. Благодарение на развитието на биологичните науки и на биотехнологиите в частност бяха разработени генетични тестове, които позволиха точното определяне на типа на раковото заболяване, допълни тя и подчерта, че по този начин е поставено началото на прецизираната медицина.

Създаването на лекарства с помощта на методите на биотехнологията е основен приоритет за AMGEN, но успоредно с него компанията развива и активна изследователска дейност, подчерта д-р Чемишанска. Като добър пример тя посочи проекта, реализиран от дъщерната компания на AMGEN - deCODE Genetics в Исландия. В рамките на това мащабно проучване е изследван генетичният профил на цялото население на северната държава, като по този начин е получена ценна информация, която може да бъде използвана в по-нататъшни проучвания, свързани с риска от заболявания на нейното население.

Генетичното тестуване, новите таргетни и генни терапии са бъдещето на медицината и в тази област има още много предизвикателства, които търсят своето решение - пример за това са сериозни заболявания като болестта на Алцхаймер и диабетът например, категорична бе д-р Чемишанска.

Невена ПОПОВА