Интервю -

Д-р Димитър Петров: Почти всичко, което е направил Москов, трябва да се спре
Прочетена: 3450 пъти

Какви политики води до сега министърът на здравеопазването в оставка д-р Петър Москов и с какво първо трябва да се захване новият здравен министър? На тези и други въпроси отговори за Redmedia бившият управител, а по-късно и подуправител на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и експерт в областта на здравеопазването д-р Димитър Петров.

 

Д-р Петров, правителството вече е в оставка и скоро ще имаме служебен здравен министър, а след това и нов. Какво, според вас, трябва да направи новият министър по отношение на започнатата и недовършена здравна реформа?

 

- Първото, което трябва да направи новият министър, е да изтегли нормативните актове, които са внесени в парламента или са подготвени за внасяне от министерството като Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина. Там има поредица от безумици. Първото е т.нар. генерично изписване или в по-мекия вариант – възможността в аптеките да се сменят  лекарства с по-евтини. Това в момента, особено в страна, в която има изразена хоризонтална и вертикална интеграция, е ход единствено за една или две големи вериги аптеки, свързани с търговци на едро. Това няма никакво отражение върху бюджета на касата. Касата в момента плаща най-ниската референтна цена на едно лекарство от няколко, които са с едно международно непатентно наименование. Така че няма никакъв финансов ефект. И в момента лекарите се съобразяват в някаква степен с исканията на пациентите, ако искат по-евтини лекарства, но и ако искат по-скъпи. Никой не може да лиши някого от правото му да си купи по-скъпо лекарство, ако си го доплати.

 

Второто нещо, което трябва да направи новият министър, е да смени незабавно квотата на министерството в Надзорния съвет на НЗОК. Това всъщност е работа на Министерски съвет. В момента реално там има 4 представители на здравно министерство – трима директно на здравния министър и Тома Томов – той е от квотата на „Подкрепа“, но всъщност е негов съветник. Като се има предвид, че и подуправителят на касата Иванка Кръстева е негов съветник, касата директно е подчинена на министерството и се командва от там. И миналата седмица министърът каза абсурдното твърдение, че му оставали още 10 дни да довърши преговорите с фармацевтичните фирми, които той водел. Не го знам той какви преговори води и с кого. Аз лично мисля, че трябва да се сезират органите за тези действия на министъра, защото той няма никакви правомощия да води такива преговори и още повече, че тези за нови лекарства по принцип са конфиденциални. Даже, ако там има документална намеса, аз няма да се учудя, ако утре фирмите започнат да се отмятат от споразуменията си и да търсят по съдебен път развалянето им.

 

Имат ли правно основание да го направят?

 

- Не ги знам с кого са се договаряли, защото министърът твърди, а и то е публична тайна, че тези неща се вършат в неговия кабинет, а той няма такива правомощия. Преговорите по принцип трябва да се водят от оперативното ръководство на касата и преговорите за отстъпки са конфиденциални. Там става въпрос за търговски договори, т.е. за конкретните отстъпки иначе общата сума може да се обяви. Вие знаете, че фирмите много ревниво не искат да се говори за цената, да се обяви тази цена, която сме постигнали тук, за да не започне някой да я реферира в Евросъюза. В такъв случай фирмите биха предпочели да си изтеглят медикамента, отколкото да си сринат цените в цяла Европа.

 

Третото нещо, с което новият министър трябва да се захване естествено, са пръстовите отпечатъци. Първо, трябва безусловно да се спрат всякакви опити за въвеждането им в извънболничната помощ, тъй като това не може да стане. Това ще задръсти системата и ще предизвика пълен хаос още първия работен ден, в който се въведе – особено при джипитата и в аптеките. И второ – трябва да се преосмисли това, което става в болниците. Там проблемът е, че вече си купиха четците и под давлението на министерството в продължение на една година болниците бяха принудени да купуват четци за лични карти, а сега за пръстови отпечатъци. Това вече прехвърля разумните граници.

 

Ясно е, че трябва бързо да започне работа по реална информационна система, но това ще изисква време.

 

Правилно ли ви разбирам, че четците трябва да се изтеглят и от болниците?

 

- Моето лично мнение е, че и от болниците трябва да се изтеглят или поне да останат до въвеждането на електронната лична карта, но само в болниците. Аз лично бих се консултирал със самите болници искат ли те да останат или не, тъй като те си купиха тези четци. Отделен е въпросът, че аз продължавам да твърдя, че няма никакво правно основание, законово да се вземе това решение да се похарчат тези пари, включително за софтуера на касата. Абсурдна е ситуацията в това да ти вземат пръстов отпечатък в МВР да е регламентирано в няколко закона, а в болниците да е на базата на едва ли не устно разпореждане на министъра.

 

За някои от тези действия трябва да се потърси отговорност от хората, които ги извършиха. Според мен има похарчени пари по отношение на пръстовите отпечатъци. Има пари, които са харчени без нормативно основание. В никой закон не е записано, че ние ще въвеждаме пръстов идентификатор. НРД не може да бъде нормативно основание за толкова тежка промяна по отношение на идентификацията на българските граждани. Утре някой с наредба може да ви напише, че като влизате в училище трябва да си сканирате ретината по същата логика.

 

Всъщност с вчерашното си решение за отмяната на отпечатъците на Върховния административен съд, точно това казва – че са въведени без ясно нормативно основание, че такова нещо не може да се въвежда с наредба, заповед, постановление, НРД или заклинания на министъра и заместника му, а със закон. Тези хора трябва да се научат първо да спазват законите, личните данни и правата на гражданите, а след това да си измислят целесъобразност. Бих ги посъветвал да изпълнят решението на ВАС без да го обжалват, за да не продължават тази гавра с лекарите и населението, защото в един момент на хората ще им се изчерпи търпението. Заместник-министър Шарков днес твърди, че за 20 дни системата била икономисала 15 млн. лв. – с толкова намалели хоспитализациите. Попитайте го как го е сметнал този ефект – откъде е решил, че намалелите хоспитализации са от злоупотреби на болниците, спрени с великия автентификатор. Нали разбирате, че болниците са с твърди рестриктивни бюджети и приемат толкова пациенти, колкото същият този д-р Шарков им е определил като новоизлюпен председател на Надзорния съвет на НЗОК, защото повече няма да им платят. И докато е тази твърда бюджетна система, несъвместима със здравното осигуряване, ще го правят със или без отпечатък. Друг е въпросът, че с такива приказки тези хора на висше ръководно ниво създадоха психозата, че болниците и колегите им не лекуват, диагностицират, а единствено мислят как да излъжат и „източат“ касата. После се чудим на агресията в обществото спрямо лекарите….

 

Какво имате предвид като казвате, че трябва да се потърси отговорност? От Прокуратурата ли?

 

- Тя прокуратурата отдавна се е сезирала за действията на Москов, най-малкото за ваксините. Предполагам, че тя ще си свърши работата. Но въпросът е, че трябва да се разнищи на ниво Надзорен съвет на касата кой по какъв начин е настоявал това нещо с пръстовите отпечатъци и какви документи има по отношение на това да започне тази процедура с пръстовите отпечатъци изобщо. Защото там става въпрос първо за една процедура за софтуер и хардуер и второ – за принуждаване на болниците да купуват определени четци. Добре че това приключи засега на ниво болници с 1000-2000 четци. Но ако това отиде и в извънболничната помощ, ще са нужни още 20-25 хил. такива. Хапката е апетитна, според мен. Честно казано, ако мен някой ме беше принудил да извърша такива действия, без нормативно основание, щях да откажа.

 

След последното заседание на здравната комисия в парламента стана ясно, че и разделянето на пакетите няма да се разглежда сега, тъй като е идея на един здравен министър, а предстои постът да бъде зает от друг. Трябва ли според вас да се спре и това предложение?

 

- Според мен, почти всичко, което е пуснал министърът трябва да се спре, тъй като това е серия от безсмислени, вредни и безумни действия. По отношение на пакетите. Първо, в момента срокът за действие на наредбата за основния пакет за промяната в закона е 31 октомври, за да могат касата и Лекарският съюз да преговарят за следващата година. Кога си мисли министърът, че ще му приемат закона, ще влезе той в сила, ще прави нов основен пакет и кога ще влиза в сила? Дори и да продължаваше да се прави, практически не може да влезе в сила през 2017 г., а чак през 2018 г. Второ, този основен пакет с допълнителен, както е направен, е абсолютно безсмислен. Какво означава да има основен пакет и да има допълнителен при един платец, една национална каса? Разбирам, ако единият пакет се плащаше от касата, а вторият от някакъв друг фонд, да има някакъв смисъл. Разбирам първият пакет да беше напълно платен, а вторият да бъде примерно частично платен, т.е. да се доплаща – пак има някакъв смисъл. Но да се правят два пакета? Касата си има основен пакет. Всичко над основния пакет би трябвало да се заплаща или да подлежи на допълнително осигуряване. Допълнително осигуряване няма да се прави като се пишат някакви втори пакети. Всеки фонд може да осигурява всичко, което е над основния пакет. Това е едно безсмислено упражнение и всеки, който разбира от здравно осигуряване в тази държава, го каза.

 

Скоро се подписа споразумение с Румъния, което предстои да бъде ратифицирано от парламента, за това двете държави заедно да провеждат търгове, да договарят цени на лекарства. Очаква се към споразумението да се присъединят и други държави. Според вас, тази идея на досегашния здравен министър трябва ли да бъде бранена занапред, така че да се постигнат по-ниски нива на лекарствата или и това приемате като негативна политика?

 

- Този министър се интересуваше от две неща. Първо от личен интерес и второ – от PR. Тук по-скоро играе PR-а. Не знам кои са тези други страни, които се очаква да се присъединят.  Според мен никой няма да се присъедини и  никой не е възприел сериозно тази идея на министъра, извън евентуално някакви отношение, които той има с румънския министър. Тук на срещата, мисля, че по-скоро от някакво любопитство или от чисто дипломатически такт, бяха пратени някакви експерти да присъстват. Честно казано аз не мога да разбера какво са подписали и какво ще договаряме ние, какви търгове ще договаряме. В цяла Европа основната система, по която работи България, лекарствата за домашно лечение не са на търгове. Те са на принципа на референтното ценообразуване и евентуално допълнителни преговори за отстъпки, които ги прави финансиращият орган, т.е. касата. Министерството прави търгове единствено за ваксини и за някои други продукти, но те са твърде ограничен вид. Те са около 2-3% от лекарствения пазар. Ако става въпрос за тези продукти, може да има смисъл да се работи съвместно с Румъния, но за лекарствата в касата, доколкото знам министрите и на двете държави нямат правомощия нито да правят търгове, нито да внасят лекарства. Системата е съвсем друга. Още повече, че голяма част от лекарствата, които се реимбурсират, са т.нар. оригинални препарати, които са защитени и не им е паднала все още патентната защита. В Европа има референтно ценообразуване. Компаниите защитават една цена в цяла Европа и са склонни да дават само отстъпки. Ако ние с румънците договорим някакви по-ниски цени, което няма да стане, и ги обявим, те ще станат референтни за цяла Европа. Те заради нашия пазар от 8 или 20 млн. души ще загубят германския, френския и британския, който е много по-голям. Ще си сринат цената, което няма да стане.

 

Подходът е – гъвкави отстъпки и програми за най-скъпите лекарства. Министърът не можа да разбере, че ако ние сключим дългосрочни договори за някои от тези продукти, например за хепатитите, можем да постигнем много големи отстъпки, но там за цени не можем да говорим. Още повече да ги плашим, че ще правим общи търгове с Румъния. Това може да има смисъл при договаряне на лекарствата, които се купуват от МЗ – за редки заболявания, ваксини и т.н. Ваксините са много специфично нещо. Там той също не можа да разбере, че не може да кара фирмите да се явяват от днес за утре на търгове. Вместо да инициира законодателна промяна и да се стигне до дългосрочни доставки.

 

Цветомира ГЕОРГИЕВА





Коментари

април 2024

ПВСЧПСН
     

Събития

Няма събития