Новини - България

Здравната каса стартира кампания за граждански контрол върху парите за здраве
Прочетена: 258 пъти
Снимка: Pixabay.com

Националната здравноосигурителна каса (НЗОК)  е изпратила писма на 700 произволно избрани пациенти с информация за оказана и заплатена дейност от договорните партньори на касата през периода 2017 - 2018 г., съобщиха от фонда. Така всеки получил такова писмо ще може да провери дали дейностите, отразени в информационната й система съответстват на реално ползваната от него медицинска и дентална помощ.

 

По този начин касата дава старт на кампания за активното включване на здравноосигурените лица в контрола върху изразходването на парите за здраве.

 

„За да се подобри ефективността на контрола върху изразходването на обществения ресурс, НЗОК очаква, ако пациентите установят разминаване в информацията, предоставена от касата и действително получената медицинска помощ, да се възползват от правото си, регламентирано в Закона за здравното осигуряване, да подават сигнали пред директора на съответната РЗОК/НЗОК, когато не са удовлетворени от медицинските дейности, свързани с оказаната медицинска помощ”, информират от фонда. 

 

Пациентите могат да сигнализират за всякакви проблеми, свързани с дейността на лекарите и зъболекарите - договорни партньори на фонда: отчетена, но неизвършена медицинска дейност; качество на медицинската помощ, което не съответства на критериите за качество, определени в националните рамкови договори; отказан достъп до медицинска документация; получени от изпълнител на медицинска или дентална помощ суми без правно основание; поискани от изпълнител на медицинска или дентална помощ или от лечебно заведение суми извън заплащаните от НЗОК за предоставени дейности.

 

От НЗОК информират, че заинтересованите могат да подават сигнали на електронен адрес grajdani@nhif.bg, на телефони: 02 9659 157, 02 9656 822, 02 9659 254, както и на адреса на Националната здравноосигурителна каса: 1407 София, ул. „Кричим“ №1.

 

За всеки сигнал ще бъде извършвана проверка от контролните органи на НЗОК/РЗОК и ще бъдат предприети законово установените мерки, уверяват от фонда.

 

От там напомнят още, че за да може всеки здравноосигурен да влиза в личното си медицинско досие и сам да контролира реално получената медицинска дейност, трябва да си извади универсален код за достъп (УКД), издаден от НЗОК/РЗОК.

 

От април 2013 г., когато започва да работи новата функционалност на персонализираната информационна система на НЗОК, до момента 100 878 здравноосигурени граждани са се възползвали от тази възможност и са си извадили УКД, допълват от касата. Оттам припомнят, че достъпът до досието е възможен и с персонален идентификационен код (ПИК) на Националната агенция на приходите (НАП), или с електронен подпис.





Коментари

октомври 2018

ПВСЧПСН
    

Събития

Няма събития