Учени редактираха успешно ген, регулиращ холестерола
Снимка: Pixabay.com

Американски учени използваха нанотехнология и метода за редактиране на гени CRISPR-Cas9, за да изключат свързан с холестерола ген в миши чернодробни клетки. Резултатите от проучването показват, че така може да се открият нови пътища за коригиране на гени, свързани с високо ниво на холестерола и чернодробни болести, съобщават световните агенции, като се посовават на Nature Biotechnology, пише от Dir.bg.

"Показахме, че можем да създадем наночастици, които да бъдат използвани за редактиране на ДНК в черния дроб на възрастно животно", заяви ръководителят на изследването Даниъл Андерсън от Технологичния институт в Масачузец.

Получените резултати дават надежди за редактиране на гени, като например регулиращия холестерола ген PCSK9, който вече е мишена на две лекарства, произведени от компаниите "Ридженерън фармасютикълс" и "Амджен".

В рамките на изследването учените се опитват да разработят сигурен и ефикасен начин за доставяне на съставки, нужни за метода за редактиране на гени CRISPR-Cas9 - своеобразни молекулярни ножици, които могат селективно да изрежат дефектни гени и да ги заменят с нови участъци на ДНК. Повечето екипи използват вируси, с които да бъдат доставени съставки в клетките. Ефикасността на метода обаче е ограничена, тъй като имунната система може да произведе антитела срещу вирусите.

За да намерят решение на проблема, учените вкарават "материала" в наночастици, които са инжектирани на мишки. По този начин генът PCSK9 е отстранен в над 80 на сто от чернодробните клетки.