Новини - България

Смъртта на дете породи поредния скандал в здравеопазването
Прочетена: 74 пъти

Шестгодишно момиченце със Синдром на Даун и левкемия почина, чакайки  близо дава месеца одобрение на фактура на стойност  от 14 000 лева за лечението му. Смъртта на Мария предизвика остри реакции срещу здравната каса, а оттам пък се оправдаха със забавени документи от страна на лекуващото го лечебно заведение - УМБАЛ "Царица Йоанна- ИСУЛ".

 

НЗОК се разгневи

 

От Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) излязоха вчера с гневно прессъобщение, в което отправят апел да се прекрати „злоупотребата с мъката на близките“.

 

„Изнасянето на невярна информация води до публичното заклеймяване на една институция, която професионално и стриктно изпълнява законовите си ангажименти към здравноосигурените лица, не е в полза на пациентите. Удовлетворяването на нечии лични амбиции на лица, пряко свързани със схеми за източване на публични средства от бившия Център „Фонд за лечение на деца“ нямат нищо общо с грижата за живота и здравето на болните“, заявяват от касата.

 

От фонда дават детайли по случая, като обясняват, че заявлението от майката на починалото детенце за заплащането на два лекарствени продукта, неразрешени за употреба на територията на България, необходими за лечението на детето й, е подадено на 25.април т.г. в НЗОК. Към заявлението е липсвала задължителна медицинска документация от страна на Университетската болница "Царица Йоанна - ИСУЛ". НЗОК е изискала липсващите документи, но до 30 май, когато Специализираната комисия разглежда случая за втори път, не е постъпила изисканата медицинска документация от лечебното заведение. Комисията е констатирала, че все още от ИСУЛ няма предоставен протокол от лекарско-контролна комисия на лечебното заведение. Въпреки това, поради кратките нормативни срокове, Комисията е предложила на управителя на НЗОК наличната медицинска документация, макар и непълна, да бъде изпратена за становище на двама външни експерти - задължително изискване на Наредба №2 от 2019 г. Писмата към консултантите са изпратени на 31 май т.г. по куриер и на електронна поща.

 

От касата са категорични, че болницата е представила последния изискуем медицински документ на 6 юни, като отново не е предоставила информация за цените на двата медикамента. На същия ден е проведена среща за уточняване на начина на процедиране по подадените заявления за заплащането на двата продукта между Специализираната комисия за разглеждане на заявленията в НЗОК и проф. Добрин Константинов от Университетската болница "Царица Йоанна - ИСУЛ", и доц. д-р Валерия Калева - от УМБАЛ „Св. Марина“ – Варна. Постигнати са договорености по всички неясни въпроси по процедурата за отпускане на лекарствените средства, като това е отразено в писмен документ.

 

На 13 юни са  получени задължителните по процедурата становища от външни консултанти, но лечебното заведение все още не е представило на НЗОК документ за цените на двата продукта. Документът е постъпил в институцията едва на 18 юни, след като е специално изискан от НЗОК. Още същият ден управителят на касата е издал заповед за одобряване на заплащането на цялата сума в размер на 23 377,40 лв., по цени, официално заявени от Университетската болница "Царица Йоанна - ИСУЛ".

 

Според касата, междувременно от майката на болното дете са поискани около 14 000 лв. от страна на лечебното заведение за заплащане на извършеното вече лечение.

 

От фонда обръщат внимание на това, че е налице разминаване между двете суми,  поради което е сезирана Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ към Министерството на здравеопазването за цялостна съвместна проверка по случая.

 

„Гореописаната процедура по никакъв начин не е възпрепятствала провеждането на лечението на детето и то е приложено в определените от лечебното заведение срокове и терапевтична схема“, заявяват от касата.

 

Пациентските организации разкритикуваха касата

 

След случая с Мария пациентските организации отново изразиха притеснение от начина на функциониране на системата след прехвърлянето на Фонда за лечение на деца от Министерството на здравеопазването към НЗОК. Според тях са налице сигнали за забавяне на решенията за лечение на деца и съмнения за оказване на навременна помощ.

 

„Очевидно системата е така направена, че се бавят протоколи. В момента няма никаква прозрачност коя процедура докъде е стигнала. Кои са имената на тези хора, които взимат решения и които връщат непрестанно документи. Проблемите са много, доколкото разбрах има и други чакащи такива деца. Очакваме много, много такива случаи, за съжаление и занапред”, коментира в сутрешния блок на Нова телевизия д-р Станимир Хасърджиев, председател на Националната пациентска организация (НПО).

 

Нарушения в комуникацията и липса на пари?

 

Бившият директор на „Пирогов” доц. Спас Спасков обясни проблема с нарушена комуникация.

 

„Аз считам, че отговорите трябва да се дават значително по-бързо, от това, което става в момента. Всъщност имаме основния проблем – нарушената комуникация. Парите са малко, ще трябва да се наложат някакви ограничения, но хората трябва да знаят защо се налагат тези ограничения”, коментира доц. Спасков.

 

Председателят на Парламентарната група на ГЕРБ и на Комисията по здравеопазването в Народното събрание д-р Даниела Дариткова също коментира случая в студиото на „Здравей, България". Тя бе категорична, че проблемът не е заради липса на финанси.

 

„Дефицит на средства във фонда за лечение на деца няма. Парите се осигуряват от държавния бюджет, а не от здравните вноски на пациентите и са достатъчно, за да покрият разходите за лечението на болните деца”, заяви Дариткова.

 

Тя обяви, че ще покани управителят на НЗОК за изслушване на заседание на здравната комисия, за да се установят причините за забавяне на средствата.





Коментари

ноември 2019

ПВСЧПСН
    
 

Събития

Няма събития