Интервю -

Николай Хаджидончев: "Актавис" - компания на "Тева", остава лидер в България
Прочетена: 2414 пъти

Вече повече от два месеца една от най-големите фармацевтични компании с присъствие в България – „Актавис”, е част от международната  група „Тева”. Това превръща новото обединение в основен лидер у нас по продадени лекарствени опаковки, и във втората най-голяма фармацевтична компания по стойност на продажбите.

 

Какво ще е бъдещето на новото търговско обединение в България, в кои терапевтични сфери ще навлезе и как ще се справи с предизвикателствата на българската регулативна система, попитахме Николай Хаджидончев – генерален мениджър на „Тева България” ЕООД, а от скоро и изпълнителен директор на търговското подразделение на утвърдилата се компания „Актавис”, с което име обединената компания ще продължи да присъства у нас.

 

 

Г-н Хаджидончев, какви цели ще преследва новото търговско обединение през следващите няколко години?

 

- Първият приоритет е пълната интеграция на екипите на „Тева” и „Актавис” в рамките на новата търговска компания. Предстои преразглеждане на портфолиото, а в глобален план ще работим за затвърждаване на позициите си на пазара. Амбицията ни в България е да станем номер едно не само по продажби в опаковки, но и в стойност.

 

Можем ли да очакваме по-ниски цени на лекарствата в България след сливането на два толкова големи световни производители?  

 

- Обединението на двете компании с представителство в България няма да доведе до промяна в лекарствените цени, тъй като те вече са стигнали най-ниските си стойности, определени от българските механизми за рефериране.  Като цяло ценовото равнище на някои медикаменти е дори под себестойността на производството им и това провокира изтеглянето им от пазара. Става дума за продукти, специално произведени за България, при които всяка партида е обвързана с конкретен брой опаковки. Друг съществуващ проблем е твърде малкият пазар, който не винаги успява да изконсумира лекаствата в една партида – понякога тя покрива потреблението за 4 години напред. Срокът на годност на съответното лекарство в партидата обаче е две години, което означава, че половината от тази партида трябва да бъде унищожена в момента, в който се произведе. А това в повечето случаи оскъпява стартовата цена на продукта, защото разходите за производство са други.

 

При толкова малък пазар голямото обединение „Тева-Актавис” ще продължи ли да присъства с продуктите си у нас?

 

- Разбира се, за "Тева" всеки пазар е важен. Не е за подценяване и фактът, че обединената компания заема водеща позиция именно на българския пазар по брой реализирани опаковки и  е на второ място по стойност на продажбите. Освен това „Актавис” е с водещи позиции и дългогодишни традиции в България, което ще позволи на обединената търговска компания да навлезе в нови терапевтични области, които специално за България досега не са разглеждани като възможност за бъдещо развитие. Такива области са Женско здраве, Ревматология и още по-голямо разширение на портфолиото от ОТС продукти.

 

В тази връзка каква ще бъде съдбата двата завода на „Актавис” у нас – в Троян и Дупница?

 

- И двата завода в България остават важна част от глобалната производствена структура на Тева.

 

Какво ще се случи с дублиращите се лекарствени форми на двете компании след сливането?

 

- Антитръстовото законодателство на Европейския съюз и предписанието на Европейската комисия ни задължават там, където продукти на двете компании заедно биха могли да имат монополистичен дял, един от тях да бъде продаден на друга компания. В глобален план този процес вече е в ход. В България няма много припокриващи се продукти и не очаквам да се стигне до сериозни преструктурирания. За медикаментите, които са по изискване на Европейската комисия, решението ще бъде взето от самата комисия, а при други дублиращи се форми, преценката ще бъде направена на местно ниво така, че да е най-добре за пациентите и компанията.

 

Трудно ли ще бъде навлизането на нов пазар, като този за женско здраве?

 

- Женското здраве определено е предизвикателство, защото екипът ни в България няма опит в тази област. Това не е разширение на съществуваща продуктова гама, както е  при ОТС продуктите на база вече съществуващо и доказано портфолио на „Актавис”. За нас женското здраве ще бъде съвършено ново начало конкретно в България. Ето защо ще отнеме време да се запознаем с конкуренцията в този сегмент, да планираме и разработим  съответния бизнес план и последващите маркетингови дейности на българския пазар.

 

Тоест, съществува риск и да се откажете?

 

- Както вече споменах, това е изцяло нов проект за екипа ни в България. Компанията има няколко продукта, които обхващат само сегмент от направлението женско здраве и не покриват целия спектър от пазара. Продуктите се реализират основно в Западна Европа и САЩ, предстои навлизане на пазарите и в Източна Европа. Очаква се в рамките на следващата година концепцията за навлизането на тези продукти и в България да бъде ясна.

 

Ще се наложи ли пререгистрация на продуктите на „Тева” и „Актавис” у нас, издаване на нови разрешителни за употреба и регистрация на цени?

 

- Към момента нямаме такива планове. Такъв процес ще се наложи, ако решим да променим притежателите на разрешенията за употреба в България. От организационна гледна точка, търговската част на обединената компания ще работи като юридическо лице „Актавис” ЕАД. Фармацевтичната компания „Тева България” също ще продължи да съществува като юридическо лице известно време, именно защото е притежател на разрешенията за употреба на много от продуктите на „Тева” в България. Тук е важно да отбележа, че от 3 октомври всички служители на „Тева България” вече са служители на „Актавис” ЕАД.

 

Това означава ли, че обединената компания няма да има ново име в България?

 

- В България ще работим като „Актавис”- компания на „Тева”. Към момента нямаме планове за промяна на бранда заради историческото присъствие на „Актавис” в България и изключително силната марка, която е създадена през годините.

 

А какво ще се промени във взаимоотношенията на обединената компания с НЗОК?

 

- Единствената разлика е, че продуктите от портфолиото на "Тева", които са реимбурсирани от здравната каса, ще преминат към „Актавис” ЕАД, а договарянето ще бъде за по-голям обем продукти. Процесът по договаряне ще се води от „Актавис” ЕАД. Това ни превръща в най-големият партньор на здравната каса по брой опаковки.

 

По-големите обеми ще ви позволят ли да давате по-изгодни отстъпки на публичния фонд?

 

- Ние вече сме дали максималните отстъпки на здравната каса. Допълнителни отстъпки могат да се договарят за иновативните продукти, но там се намесват чисто пазарни принципи. Сега се опитваме да се справим с друг проблем – когато един единствен генерик остане в дадена група на позитивния лекарствен списък, понеже всички останали са се изтеглили от реимбурсация или са напуснали пазара. Печалбата на този единствен продукт обикновено е минимална, защото е минала през всички процедури на вътрешното рефериране. Въпреки това здравната каса изисква от производителя 10% задължителна отстъпка. Ако в този случай той даде тази отстъпка, това означава от всяка една опаковка да губи допълнително. Считам, че нито една компания не може да посрещне толкова големи разходи. Ето защо предлагаме за тези продукти, които са останали сами в група, да не важи задължителната отстъпка от 10%. В противен случай рискуваме да оставим много пациенти без лечение. Освен това ще се вдигнат и разходите на касата, защото там, където няма „златен стандарт” генерични продукти, се изписват оригинали, които струват в пъти повече.  В тази ситуация липсва както търговска, така и икономическа логика.  

 

Скоро „Тева” изтегли от пазара декарбазин, който е без аналог. Кои други продукти могат да го последват и обмисля ли се изтегляне на продукти на „Актавис”?

 

- Бих искал да напомня, че Декарбазин беше изтеглен, защото България беше един от малкото пазари, на който продуктът присъстваше. За съжаление се продаваха много малко опаковки и заводът в Европа прекрати производството за други пазари, остана само производство за САЩ. Отново за съжаление, много важен продукт на „Актавис” се очаква да започне да генерира загуби, защото е останал единствен в групата си в позитивния списък. Тук се връщам към проблема, който споделих по-рано. Ако здравната каса не освободи от задължителната отстъпка от 10% този единствен в групата си в позитивния списък продукт, най-вероятно ще бъде изтеглен от пазара. А молекулата на продукта, за който вече споменах, е „златен стандарт” в лечението на съответната терапевтична група. За да не се стига до там, сме предложили да дадем значително по-малка отстъпка на касата, но за сметка на това продуктът ще остане на пазара, за да имат пациентите с какво да се лекуват. Считам, че  точно тук е ролята на държавата и аз апелирам да се мисли за пациента. Да, правилата са необходими, за да се регулират публичните разходи, но здравеопазването в крайна сметка не е подчинено на Министерството на финансите. И не случайно се нарича „Здраве Опазване”.

 

Възможно ли е изтеглените продукти да се върнат в България, ако регулациите бъдат променени?

 

- Досега никой от изтеглените продукти не се е върнал на пазара. Влизането обратно в реимбурсация е свързано с огромни разходи и административни процедури. Освен това е нерентабилно, защото този пазар вече е зает от други молекули. Ето защо е от изключително значение промените в лекарствената политика да бъдат консултирани и с фармацевтичните фирми. Индустрията трябва да бъде питана и да участва в процеса не само, защото има поглед върху международните пазари, а и защото може да предложи по-гъвкави политики в интерес на пациента.

 

Слава АНАЧКОВА





Коментари

септември 2020

ПВСЧПСН
 
    

Събития

Няма събития