Новини - България

Експерти: Дигаталното здравеопазване ще подобри комуникацията между лекари и пациенти
Прочетена: 265 пъти

"Прецизно здравеопазване в дигиталната ера" - под този наслов премина дискусията в рамките на провелия се вчера форум WEBIT HEALTH SUMMIT. В панела участваха проф. Иво Петров, медицински директор и началник на Клиниката по кардиология и ангиология в "Аджибадем Сити Клиник Сърдечно-съдов център", носител на миналогодишната награда на WEBIT HEALTH SUMMIT и д-р Станимир Хасърджиев, председател на Националната пациентска организация (НПО) и на Консултативния съвет "Партньорство за здраве" към министъра на здравеопазването. Модератор на дискусията бе Росен Димитров от фармацевтичната компания Novartis България

 

"Дигитализацията на здравеопазаването у нас е неизбежен процес. За съжаление обаче той остава неразбран в същината си и това неразбиране и недооценяване трябва да бъде преодоляно", категоричен бе проф. Иво Петров.

 

По неговите думи фактът, че ние нямаме електронна система и цялата медицинска документация е на хартия, означава, че всички структури в здравеопазването остават разделени една от други и процесът на комуникация е силно затруднен.

 

"Създаването на дигитална среда ще има няколко благоприятни последици с огромен положителен ефект - здравен и икономически. Преди всичко по този начин ще се изгради постоянна и непрекъсната връзка и обмяна на информация между всички професионални нива - лекари, медицински сестри и обслужващ  персонал, здравни мениджъри и управленски екипи, пациенти", каза проф. Петров.

 

В същото време, по неговите думи, при натрупването на големи бази данни между болници, научни и изследователски структури ще се създаде възможност за анализ и обработка на значително по-голям обем информация, което в крайна сметка ще бъде от полза за пациентите, при това за много повече болни, намиращи се физически в много повече точки. Той отбеляза обаче, че все още се наблюдава резистентност по отношение на въвеждането на дигитализацията, като тя е по-слабо изразена в средите на медицинските професионалисти, но се среща по-често сред пациентите, вероятно поради някакъв страх у тях да не загубят връзка с лекаря си и с лечебното заведение, където се лекуват. 

 

"Когато задаваме въпроса как трябва да се развива процесът на дигитализация в здравеопазването, първо трябва да попитаме пациента, защото той в крайна сметка е потребителят на здравни услуги", каза д-р Станимир Хасърджиев.

 

Той бе категоричен, че точно дигитализацията може да доведе до по-голямо доверие между лекари и пациенти, защото ще спести много време, нерви и усилия, които медиците са принудени да инвестират в остарялата и изостанала система сега. Липсата на болнични информационни системи води след себе си до неефективно и бюрократизирано здравеопазване, а това компрометира добрата комуникация между лекаря и болния, посочи д-р Хасърджиев. 

 

Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че дигитализирането на всички медицински дейности и улесняването на комуникацията между всички участници в системата е процес, който трябва да бъде ускорен. Тези усилия трябва да бъдат така организирани, че да са в синхрон с общата политика на Европейския съюз и да обединят граждани, пациенти, парламентаристи и здравни политици в името на една обща цел - по-добра работна среда за професионалистите, по-добри възможности за бърз научен обмен и анализи и работеща система, която позволява "контрол върху болестта, а не контрол на болестта над пациента и останалите участници в системата" .   

 

Невена ПОПОВА





Коментари

март 2024

ПВСЧПСН
    

Събития

Няма събития