Новини - България

Активисти: Политиците да поведат борба срещу тютюневата „епидемия“
Прочетена: 211 пъти

За политическа воля за освобождаване на децата и младежите на България от тютюневата реклама призоваха правозащитници, здравни и рекламни специалисти. Това стана на специална пресконференция на Коалиция за живот без тютюнев дим по повод старта на застъпническа кампания под надслов: “Рекламата на цигари им продава цигари“.

 

По данни на Световната здравна организация (СЗО) от 2016 г. България е на 2-ро място в Европа по брой на 15-годишните, които пушат поне веднъж седмично. Това са са 30% от момичетата и 21% от момчетата. По данни на Европейския училищен изследователски проект за алкохол и други наркотици (ESPAD) за 2015 г. 7% от учениците на възраст до 13 г. употребяват ежедневно цигари, като процентът при 16 годишните нараства до 25%.

За преодоляването на проблема е необходима държавническа решителност и пълна забрана за рекламата, промоцията и спонсорството на тютюневи изделия, смятат от организацията.

Коалицията за живот без тютюнев дим вече е разпратила писма до всички политически сили, регистрирани за участие в предстоящите парламентарни избори. Гражданските активисти и експерти настояват политиците да поведат борба срещу тютюневата „епидемия“ в България и да ограничат достъпа на тютюневата индустрия до деца, младежи и непушачи чрез рекламни, промоционални и спонсорски послания – така, както изисква международното и европейско законодателство.

 

От организацията се подготвили предложения за законодателна промяна, с която да се въведе пълна забрана на рекламата, промоцията и спонсорството на тютюневи изделия.  Текстовете и всички нужни икономически обосновки за тяхното прилагане ще бъдат предоставени на политиците, желаещи да ги подкрепят.

Промените на закона се налагат, защото нормативната уредба у нас не ограничава достатъчно възможностите за реклама и промоция на тютюневите изделия и поставя всички граждани, но най-вече непушачите, децата и младежите, в уязвима позиция, обясни д-р Гергана Гешанова – председател на Коалиция за живот без тютюнев дим.

За целите на кампанията е изработен видео клип, който пресъздава „спираща дъха отблъскваща реалност, в която единственият начин да предпазим децата от тютюневата реклама е да закрием очите им“, обясняват организаторите. Клипът завършва с риторичен въпрос за децата и тютюневата реклама: „Да забраним да я виждат или да забраним да я има?“

 

Д-р Маша Гавраилова, бивш завеждащ отдел „Опазване на общественото здраве“ в МЗ, а в момента председател на Сдружение „България без дим“, цитира авторитетни научни изследвания в различни страни и региони на света, които доказват, че пълните забрани за реклама на тютюневи изделия намаляват употребата им с от 6 до 25 процента. Обстоен преглед на девет дългосрочни проучвания през 2008 г., включващи 12 000 младежи, сочи, че рекламата и промоцията на тютюневи изделия увеличават вероятността подрастващите да започнат да пушат. Рекламата на местата за продажба също доказано насърчава младежите да пропушат, затова трябва да бъде преустановена във всичките й форми, обясни д-р Гавраилова.





Коментари

април 2024

ПВСЧПСН
     

Събития

Няма събития